Σελίδες

1.4.13

το χωριό Κλιλ : αναρχία με στυλ

Η αλήθεια είναι πως η έννοια "χωριό" στο Ισραήλ είναι πολύ διαφορετική από αυτήν που έχουμε συνηθίσει στην Ελλάδα. Αντίθετα με την ελληνική κρατική μηχανή που "βρήκε" έτοιμα χωριά στην ύπαιθρο, το ισραηλινό δημόσιο τα δημιούργησε από την αρχή, με σκοπό να αναπτυχθεί οικονομικά η περιφέρεια αλλά και να βρουν στέγη τα κύματα εβραίων μεταναστών που έρχονταν να εγκατασταθούν μόνιμα στη χώρα. 

Ο οικιστικός προγραμματισμός προέβλεπε τα πάντα και με κάθε λεπτομέρεια, ανάλογα με τον συγκεκριμένο σκοπό του κατά τόπους αναπτυξιακού σχεδιασμού αλλά και του ανθρώπινου δυναμικού που επρόκειτο να εξυπηρετήσει : πολεοδομικός σχεδιασμός, παροχή νερού και ρεύματος, δίκτυο αποχέτευσης, σύνδεση με το οδικό δίκτυο και όλα τα συναφή. Έτσι πάνω-κάτω δημιουργήθηκαν κοινοβιακοί αγροτικοί συνεταιρισμοί κατά τα πρότυπα κομμουνιστικών ιδεωδών (τα λεγόμενα "κιμπούτς") ή άλλες πιο χαλαρές και περισσότερο "καπιταλιστικές" οικιστικές μονάδες με κύριο σημείο αναφοράς τη γεωργία, που ονομάζονται "μοσάβ". 

Κάτι τέτοιο είχαν στο μυαλό τους οι αρμόδιοι, όταν το 1979 παραχωρήθηκαν προς οίκηση ακαλλιέργητες δημόσιες γαίες, για να δημιουργηθεί το Κλιλ - ένα ακόμα αγροτικό "χωριό" στα βόρεια της χώρας, σε απόσταση αναπνοής από τα σύνορα με τον Λίβανο και δέκα χιλιόμετρα ανατολικά από την παραλιακή πόλη Ναχαρία.
Αλλά, όπως διαπίστωσα όταν πήγα, η παλιά καλή συνταγή κάπου ..χάλασε.

το χωριό Κλιλ 

Το Κλιλ δεν θυμίζει σε τίποτα τα κιμπούτς ή τα μοσάβ που είχα επισκεφθεί μέχρι σήμερα.
Η ασφαλτόστρωση υποτυπώδης. Οι πινακίδες γραμμένες στο χέρι. Τα σπίτια διεσπαρμένα πάνω στα όρη και στα βουνά χωρίς ομοιόμορφο αρχιτεκτονικό σχέδιο. Πεζοδρόμια και πάρκινγκ δεν υπήρχαν. Δημόσιος φωτισμός, απών. Δεν υπήρχε ούτε καν ένα έστω μικρό εμπορικό κέντρο -σήμα κατατεθέν της σύγχρονης ισραηλινής κουλτούρας-.
Και όμως, το Κλιλ -υπήρχε, κυριολεκτικά μες στη μέση του πουθενά.

Οι μόλις 1000 κάτοικοί του είναι πολύ περήφανοι για το χωριό τους,
επειδή ακριβώς επέλεξαν οι ίδιοι αυτήν την αυτοαπομόνωση.





η μία και μοναδική σήμανση που βρήκα στο Κλιλ

Με το που δημιουργήθηκε το Κλιλ, οι λίγες οικογένειες που βρέθηκαν εκεί αποφάσισαν ούτε λίγο ούτε πολύ να κάνουν πράξη ένα "Γαλάτικο Χωριό", και έκλεισαν την πόρτα στην κρατική γραφειοκρατία. Δεν δέχθηκαν να συνδεθεί ο οικισμός τους με το δίκτυο της ΔΕΗ. Δεν ενέκριναν το πολεοδομικό καλούπι που τους πρότεινε το κράτος. Έκτισαν τα σπίτια τους όσο γίνεται πιο μακρυά το ένα από το άλλο. Δεν περιέφραξαν τα όρια των περιουσιών τους και όλα αυτά λόγω ιδεολογίας. Όσο για δημόσιες υπηρεσίες κάθε είδους - ούτε λόγος.

Εδώ, ο μόνος αρχηγός είναι η φύση.
Και αυτό το εμπέδωσα πολύ καλά όταν βρέθηκα εκεί πάνω, στη μέση του πουθενά, το περασμένο σαββατοκύριακο.

"Μα γιατί το κάνετε αυτό στον εαυτό σας;" ρώτησα αφελώς,  όπως θα ρώταγε κάθε παιδί που μεγάλωσε σε ένα διαμέρισμα στο κέντρο της πόλης.
Το ίδιο ξαφνιασμένος με τη δική μου απορία απάντησε ο Γκίλι, ένας από τους πρώτους κατοίκους του Κλιλ, που άφησε πριν από τριάντα χρόνια τον πολιτισμό του Τελ Αβίβ και τοποθέτησε την πρώτη ανεμογεννήτρια του Κλιλ -που καλά καλά ούτε που υπήρχε τότε-
"Τι κάνουμε εμείς στον εαυτό μας;
Εγώ αναρωτιέμαι τι σας φταίει ο δικός σας εαυτός και τον βασανίζετε έτσι, ανάμεσα στα τσιμέντα.."

Και σαν να μην είχε άδικο.


Η ζωή στο Κλιλ, αν εξαιρέσουμε ότι δεν υπάρχουν μαγαζιά, μπαρ, εστιατόρια και ένα κάπως κοντινό πρατήριο βενζίνης ή φαρμακείο, δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει τις σύγχρονες ανέσεις της πόλης.

Κάθε σπίτι έχει τη δική του μικρή μονάδα παραγωγής ενέργειας, είτε από τον ήλιο είτε από τον αέρα. Το μποστάνι είναι αυτό που φροντίζει για το καθημερινό φαγητό. Το λάδι και το κρασί φτάνουν απ'ευθείας από τα χωράφια, ενώ τον τελευταίο καιρό τα ενοικιαζόμενα δωμάτια για τους τουρίστες συμπληρώνουν το οικογενειακό εισόδημα. Η ανακύκλωση έχει γίνει τρόπος ζωής και έτσι απλά, η ζωή στα βουνά συνεχίζεται ήρεμα, χωρίς λογαριασμούς, χωρίς κορναρίσματα και περιττές φασαρίες.
Κι ας σπάει το κεφάλι της  η κρατική μηχανή επί τριάντα χρόνια τώρα  να βάλει σε μια υποτιθέμενη σειρά με χαρτιά, σφραγίδες και διοικητικές διαδικασίες ένα "χάος" που έχει τη δική του τάξη.
Για να το πω αλλιώς : "Και ζήσαν αυτοί καλά, κι εμείς..καλύτερα"....

Αλήθεια, πώς καταφέραμε και μπλέξαμε τη ζωή μας τόσο πολύ ;
Πώς βάλαμε τόσους μπελάδες στο κεφάλι μας, τη στιγμή που κάποιοι άλλοι άνθρωποι σαν κι εμάς κατάφεραν και είδαν την πραγματικότητα τόσο απλά και καθαρά ;
Μήπως τελικά το φοβερό δίδυμο Goscini και Uderzo, που εμπνεύσθηκαν τον Αστερίξ και το Γαλατικό Χωριό τους, άραγε είχαν περάσει κάποτε από κάποιο χωριό που το έλεγαν Κλιλ κι αποφάσισαν να κρατήσουν αποκλειστικά για τον εαυτό τους ένα τέτοιο μυστικό ;
Μήπως είναι καιρός να ξανασκεφτούμε και να αναθεωρήσουμε απλά βασικά πράγματα, ειδικά σε αυτήν την περίοδο που η Ελλάδα και η Κύπρος κυριολεκτικά πνίγονται μέσα σε τόσα "προγράμματα διάσωσης", τόσο μα τόσο πολιτισμένα ;

Κι ενώ έφυγα από το Κλιλ καταγοητευμένος, αλλά και ..καταμπερδέμενος,
σαν μου έκανε "κλικ" όλο αυτό το ..τετελεσμένο γεγονός.
Θα το παραδεχθώ.
Τέτοια αναρχία, και μάλιστα τόσο "τακτοποιημένη", 
μα την αλήθεια, δεν περίμενα να βρω.


Κάντε τον κόπο και ρίξτε μια ματιά 
στην ιστοσελίδα του χωριού Κλιλ
και δεν θα χάσετε : 


________________________________________________________________________


הכפר כליל : אנרכיה עם סטייל


האמת היא שלמונח "כפר" בישראל אין אותה המשמעות כמו בארץ. לעומת יוון כשהמדינה מצאה כפרים קיימים מפוזרים במחוזותיה, מדינת ישראל הצעירה בעצם יצרה אותם מההתחלה על מנת לפתח  כלכלית את הפריפריה ולקלוט את גלי העולים החדשים שהגיעו להשתקע בארץ חדשה.

תיכנון אכלוס הפריפריה היה מפורט ומדויק לפי מטרות תוכניות הפיתוח המסוימות על כל איזור וגם לפי אופן האוכלוסיה שהייתה מיועדת לגור במקום : תוכנית אורבנית, הספקת מים וחשמל, רשת ביוב, בניית כבישים וחיבור לתשתיות הקיימות וכו'. בהתאם לקריטריונים אלה נוצרו הקיבוצים, קולקטיבות חקלאיות עצמאיות המושפעות מאוד מהאידאלים הקומוניסטיים,  והמושבים שמוקד פעילותם היה גם חקלאות אבל הארגון הפנימי שלהם נראה קצת יותר קפיטליסטי.

בשנת 1979 הותרו לאכלוס ופיתוח חקלאי אדמות מדינה בצפון הארץ כדי שיוקם עוד כפר חקלאי : הכפר כליל המשתרע כעשרה ק"מ מזרחית מנהריה ובמרחק נגיעה מהגבול הלבנוני.    
אבל, ממה שהבנתי כשביקרתי שם לאחרונה, מתכון התיכנון המוכר והידוע לא ממש נשא פרי.

הכפר כליל

הכפר כליל בשום פנים ואופן לא מזכיר את הקיבוצים או המושבים המוכרים.
רחובות האספלט מעטים. השילוט נעשה ביד. הבתים מפוזרים בגבעות בלי תוכנית אדריכלית אחידה. מדרכות וחניות -אין. תאורה ציבורית לא קיימת. אפילו "הקניון" שנוכחותו מאפיין כל עיירה ישראלית, לא היה.
ודווקא הכפר כליל חי וקיים באמצע שום מקום.

תושבי כליל, כאלף נפשות בסך הכל, כולם גאים על הכפר שלהם משום שהם שהחליטו על בדידותו.

השילוט היחיד שראיתי בכליל

כשהכפר נוסד המשפחות המעטות שבחרו להשתקע החליטו לא פחות ולא יותר ליצור מציאות של "כפר גלאי". סירבו להתחבר לרשת חברת החשמל. לא קיבלו את התוכנית האורבנית שהגיש הממשל המקומי. בנו את בתיהם  כמה שיותר רחוק זה מזה. לא בנו גדר המפרידה את הכפר משאר הכפרים בסביבה. נוכחות מדינית רשמית  כמו למשל תחנת משטרה או מרפאה בוודאי שאין. וכל זה - מתוך אידאולוגיה.

כאן, רק הטבע הוא הבוס.
את התופעה הזאת הפנמתי טוב מאוד בסופשבוע שביליתי שם לא מזמן.

"אבל למה אתם עושים את זה לעצמכם?" שאלתי בתמימות, כילד שגדל בדירה של מרכז העיר.
גילי, כבר בן 60 ואחד מחלוצי כליל שלפני כשלושים שנה עזב את תל-אביב המתורבתת והגיע לבנות פה חיים ושתל את הטורבינה הראשונה של היישוב, ענה לי בהפתעה גדולה אפילו יותר : "אתם שואלים מה אנחנו עושים לעצמנו? אני שואל את עצמי מה אתם עושים לעצמכם וממשיכים לחיות בין כל הבטון הזה מסביב".

נדמה לי שהוא לא כל כך טעה.



מלבד העובדה שאין פה חנויות, ברים, מסעדות, תחנת דלק ובית-מרקחת, בכליל יש לך הכל ובמקביל אין לך מה להתגעגע מחיי הכרך הגדול. 
לכל בית יש חשמל משלו או מהרוח או מהשמש. הבוסתן מספק את האוכל. דבש, שמן ויין באים מעבודה באדמה. החקלאות מביאה פרנסה, העצים מחממים את לילות החורף הקרים ולאחרונה יש כמה צימרים שמתמלאים בסופי שבוע ובחגים. המיחזור נהפך להרגל יומיומי והחיים על ההרים נמשכים בשלום ובשלווה בלי חשבונות, בלי ציפצופי מכוניות ובלגנים מיותרים. והמדינה? שתשבור את הראש על כך שכבר שלושים שנה היא לא מצליחה לכפות את הסדר דרך ניירות, חותמות, פרוצדורות על הכאוס התקין הזה.
במילים אחרות : בכליל יש חיים יפים ושלווים עד עצם היום הזה...

אז תגידו. איך הצלחנו ובילבלנו את חיינו כל כך הרבה?
איך יצרנו כל כך הרבה צרות לעצמנו כשאנשים בדיוק כמונו הצליחו להתמודד עם החיים בצורה כה פשוטה?
אולי מתישהו יוצרי אסטריקס עברו מהכפר הגלאי שקוראים לו כליל  אך לעולם לא גילו לנו כזה סוד?
אולי הגיע הזמן שנשקול עוד פעם מחדש את תפיסתנו כלפי הדברים הבסיסיים ביותר בחיינו?
אולי הגיע הזמן שאנחנו, יוונים וקפריסאים, נשקול מחדש מה נעשה עם חיינו כשמדינותינו מתמודדות עם חנק חסר תקדים הנובע מ"תוכניות חילוץ" מתורבתות ? או שאולי הן.. מתורבתות מדי?

עזבתי את כליל מוקסם, מבולבל.
אני מודה :
כזאת אנרכיה "מסודרת" לא ציפיתי לראות.  


רוצים לדעת יותר על כליל?
הנה האתר שלו : www. clil.org.il



10 σχόλια:

Τηλέμαχος Χατζηιωαννίδης είπε...

Κάτι ιδέες που μου βάζεις βραδιάτικα και δεν είμαι και παιδί της φύσης!

Νίνα Ναχμία είπε...

Τι να πω καταπληκτικος οπως παντα! ξερεις ποσες φορες το εχω σκεφτει γιατι την στη χωρα μας δεν υιοθετειται ενα παρομοιο μοντελο. γη εχουμε ανεκμεταλλευτη, νεους εχουμε ανεργους, απο προιοντα γης πασχουμε, τι σπαταλη ειναι αυτη τελος παντων! πρεπει ισως ν αγαπησεις πολυ την γη σου, να εχεις λαχταρισει την πατριδα σου πολλους αιωνες να εχεις τραβηξει Τα μαρτυρια για να βρεις τελικα ετσι απλα την ευτυχια σου;;;; με πεντε ειδικους απο Ισραηλ θα μπορουσε να σχηματιστει η πρωτη κοινοβια μοναδα. που μπορει να εχει σκληρη δουλεια αλλα εχει και απολαυσεις και πανω απ ολα την συμπνοια, την αδελφοσυνη. και ολα αυτα χωρις να τρεμεις καθε λεπτο πως θα σου ερθει και μια κατιουσα στο κεφαλι. αλλα με τον εγωκεντρισμο που δερνει τους επι κεφαλης μας δεν ελπιζω και πολυ πως θα ασχοληθουν με κατι τετοιο που θα εσωζε πολλους νεους μας απο τον δρομο της ξενιτιας που οπως και να το κανεις πικρο ειναι

Αλίκη Παπαχελά είπε...

Μα τι ωραία άποψη της αναρχίας! Πολύ γουστάρω και κυρίως γιατί δεν δέχτηκαν να ενταχθούν σε οποιονδήποτε κρατικό μηχανισμό!

Σαπφώ είπε...

Εξαιρετικά Γαβριήλ. Εύγε.

Ανώνυμος είπε...

ΥΠΕΡΟΧΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΟΥ! ΕΥΓΕ! ΚΑΠΩΣ ΕΤΣΙ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΖΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΑΝΤΟΥ ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ...ΑΛΛΑ ΜΑΣ ΕΦΑΓΕ Η ΜΑΝΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ, Η ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ, Ο ΜΑΖΟΧΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕς ΥΠΗΡΕΣΙΕς-ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΕΙΑ-ΚΟΜΑΤΟΣΚΥΛΙΣΜΟΣ, Η ΜΑΝΙΑ ΝΑ ΑΠΟΚΤΟΥΜΕ ΟΛΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ, Η ΜΑΝΙΑ ΠΟΥ ΛΕΓΕΤΑΙ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΤΟΙΕΣ ΒΛΑΚΕΙΕΣ...ΑΧΡΗΣΤΕΣ ΤΕΛΙΚΑ! Η ΖΩΗ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΦΥΣΗ, ΔΗΛΑΔΗ ΕΚΕΙ ΟΠΟΥ ΑΝΗΚΟΥΜΕ...ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΕΙ Η ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ Η ΘΕΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΨΥΧΗ!!!! ΜΑΚΑΡΙ ΚΑΠΟΤΕ ΝΑ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΩ Κ ΕΓΩ ΝΑ ΖΩ ΕΤΣΙ...ΑΜΕΝ!ΗΔΗ ΤΟ ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΚΑΙΡΟ ΤΩΡΑ...! <3
ΖΑΚΛΙΝ ΚΟΝΕ

Βασίλης είπε...

Και μου έλεγε ο φίλος μου εξ Ελβετίας Πάνος Βασιλείου: να, δες κάτι που θα σου αρέσει πολύ!
Αναρωτιέμαι, αν μπορούμε να φτιάξουμε ακόμα ένα "Κλιλ" στα μέρη μου, στην Αρκαδία!

Ανώνυμος είπε...

ΣΕ ΠΟΙΑΝΟΥ ΤΗΝ "ΓΗ" ΤΟ ΦΤΙΑΞΑΝΕ ΕΙΠΑΜΕ?........ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΝΗΚΕΙ Η ΓΗ?......ΑΥΤΟ ΠΕΣ ΜΑΣ ΠΡΩΤΑ.....ΑΠΟ ΠΟΙΟΝ ΕΧΟΥΝΕ ΚΛΕΨΕΙ ΤΗΝ ΓΗ?....ΝΟΥΜΕΡΑ Ε ΝΟΥΜΕΡΑ.....ΕΧΕΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΘΡΑΣΟΣ ΝΑ ΤΣΟΝΤΑΡΕΤΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΛΕΞΗ "ΑΝΑΡΧΙΑ" ΤΡΟΜΑΡΑ ΣΑΣ.....

γαβριηλ είπε...

Αγαπητέ Ανώνυμε,

Δεν θα σου απαντήσω στο ίδιο ύφος επειδή κάτι τέτοιο θα ήταν αντίθετο στον χαρακτήρα μου.

Κατ'αρχάς, να σε ενημερώσω ότι το Κλιλ δεν βρίσκεται στην Δυτική Όχθη. Βρίσκεται εντός του Ισραήλ, δέκα χιλιόμετρα ανατολικά της πόλης Ναχαρία, στην Δυτική Γαλιλαία.

Μετά από το σχόλιό σου, επικοινώνησα με τους κατοίκους του χωριού οι οποίοι με ενημέρωσαν για το προ της δημιουργίας του χωριού ιδιοκτησιακό καθεστώς της περιοχής όπου κατοικούν.

Τα εδάφη ανήκαν σε Δρούζους γαιοκτήμονες, που τα είχαν αποκτήσει με Οθωμανικούς τίτλους ιδιοκτησίας πριν την εγκαθίδρυση της Βρετανικής Εντολής στην Παλαιστίνη.
Οι Βρετανοί κάλεσαν τους Δρούζους της περιοχής να προσκομίσουν τους τίτλους τους για να γίνει η χαρτογράφηση και κτηματογράφηση της περιοχής -γεγονός το οποίο έγινε.

Κατά την διάρκεια της Βρετανικής Εντολής λοιπόν, καθορίσθηκαν επακριβώς τα όρια των εκτάσεων και καταγράφηκαν οι περιουσίες τους.
Οι Βρετανοί επίσης καθόρισαν ποιες εκτάσεις θα ανήκαν στην (Βρετανική) διοίκηση της Παλαιστίνης.

Με την ίδρυση του Ισραηλινού κράτους το 1948, το ως άνω ιδιοκτησιακό καθεστώς παρέμεινε το ίδιο (δηλαδή ιδιωτικές εκτάσεις που ανήκαν σε Δρούζους μεγαλογαιοκτήμονες και στο Ισραηλινό πλέον Δημόσιο).

Οι σημερινοί κάτοικοι του Κλιλ αγόρασαν με ιδιωτικά συμβόλαια τις εκτάσεις των Δρούζων κατά το διάστημα 1979 έως και το 1983. Ανάμεσα σε αυτές υπάρχουν ακόμα δημόσιες γαίες -που ανήκουν στο υφιστάμενο δημόσιο, δηλαδή το Ισραηλινό.

Σύμφωνα λοιπόν με όσα πληροφορήθηκα, όσον αφορά τις εκτάσεις του Κλιλ, δεν υπάρχει θέμα εκδίωξης των νομίμων ιδιοκτητών καθότι έγιναν αγοραπωλησίες μεταξύ ισραηλινών πολιτών -Εβραίων και Δρούζων ιδιωτών-. (πιθανότατα θα ξέρεις , και εάν δεν ξέρεις σε ενημερώνω ότι η θρησκευτική κοινότητα των Δρούζων υπηρετεί στον Ισραηλινό στρατό και δεν βρίσκεται σε καμία διαμάχη με το Ισραηλινό δημόσιο).

Τώρα, όσον αφορά τους σημερινούς κατοίκους του Κλιλ και την πολιτική τους θέση, θα ήθελα να σε πληροφορήσω ότι όπως οι ίδιοι μου είπαν, πολιτικά εντάσσονται κατά τη συντριπτική τους πλειοψηφία στην αριστερά και στην εξωκοινοβουλευτική αριστερά. Αν θέλεις, θα μπορούσες να βρεις τα αποτελέσματα των πρόσφατων κοινοβουλευτικών εκλογών για να δεις τι ψήφισε το Κλιλ και τότε θα καταλάβεις τι εννοώ.
Μου διηγήθηκαν επίσης προσωπικές τους ιστορίες, που αφορούν τη στάση τους κατά την πρώτη Ιντιφάντα τη δεκαετία του '80, που πιστεύω πως θα σε εξέπληττε. Θα σου εξιστορούσα τις προσωπικές τους ιστορίες με ονοματεπώνυμα, αλλά θεωρώ ότι δεν έχω το δικαίωμα να πω εγώ δια στόματός τους τις εμπειρίες τους. Αυτό δεν είναι δική μου δουλειά.

Τέλος, θέλω να επαναλάβω ότι σκοπός του κειμένου ήταν να διαβάσει το ελληνικό κοινό πόσο απλά θα μπορούσε η εκμετάλλευση της ενέργειας από την φύση και χωρίς μεσάζοντες να κάνει τη ζωή των ανθρώπων πιο εύκολη και πιο οικονομική σε καιρούς κρίσης. Μακριά λοιπόν από μένα νοήματα και πολιτικά μηνύματα που δήθεν υπονοούνται.
Ό,τι γράφω -αυτό εννοώ.
Ό,τι δεν γράφω -δεν υπάρχει.
Εάν ήθελα να δώσω πολιτική χροιά σε ένα κείμενό μου, θα το έκανα καθαρά.
Από τη στιγμή που δεν αναφέρομαι σε πολιτική-πάει να πει ότι δεν είναι αυτό το θέμα μου.

Ευχαριστώ που με αυτό σου το σχόλιο, μου έδωσες την ευκαιρία να ψάξω και να μάθω πράγματα που δεν γνώριζα (ιδιοκτησιακό καθεστώς στο Κλιλ) , γεγονός το οποίο δεν θα έκανα εάν δεν μου έστελνες το σχόλιό σου.
Με λίγα λόγια : αυτά μου μεταφέρθηκαν από τους κατοίκους του Κλιλ, και αυτά σου εκθέτω. Ούτε περισσότερα ούτε λιγότερα από αυτά.

Θα σου πρότεινα επίσης να επισκεφθείς μια μέρα το μέρος αυτό και να σχηματίσεις τη δική σου εντύπωση, όχι μόνο για να δεις την εξοικονόμηση ενέργειας και για το εάν και κατά πόσον είναι "αναρχία" ή μη αυτό που θα δεις (εγώ έτσι το είδα, έτσι το έγραψα. δικό μου είναι το κείμενο και τις δικές μου απόψεις και εντυπώσεις εκθέτω) αλλά και για να μιλήσεις με τους κατοίκους του χωριού και να κρίνεις μόνος σου.

Ελπίζω να σε κάλυψα στο ερώτημά σου και θα σε παρακαλέσω , εάν επιθυμείς να συνεχίσεις τον διάλογο μαζί μου, να το κάνεις με τρόπο πολιτισμένο - όπως ακριβώς σου απευθύνομαι αυτή τη στιγμή.

Σε χαιρετώ.

ΡΕΝΑ ΡΙΓΓΑ είπε...

Γαβριήλ μου καλημέρα. Κατ' αρχάς θέλω να σε ευχαριστήσω γιατί μέσα από τις αναρτήσεις σου μαθαίνουμε τόσα πολλά που κανονικά θα έπρεπε να χρεώνεις δίδακτρα ή τουλάχιστον δημοσιογραφική αμοιβή. Όσο για το βλακώδες σχόλιο που έγινε η αιτία να μάθουμε ακόμη περισσότερα θέλω να σου πω ότι βαρέθηκα τους ημιμαθείς, που δεν κάνουν το κόπο να ψάξουν καν αυτό που υποστηρίζουν, τους αγράμματους με άποψη και αυτούς που έχουν κάνει τις ιδεολογίες ποδοσφαιρικές ομάδες και τους ευατούς τους φανατικούς φίλαθλους. Αυτή η χώρα πάσχει από κοντοφθαλμισμό, από διχαστικές κόντρες χωρίς ουσιαστική αιτία και από άτομα με λάθος εικόνα για τον εαυτό τους. Αυτοί είναι οι σωστοί. Το σωστό η το λάθος φίλε "ανώνυμε" είναι τόσο μα τόσο σχετικό, έχουν γίνει διδακτορικές διατριβές πάνω στο θέμα. Συνέχισε να μας ενημερώνεις Γαβριήλ γιατί είσαι ένα παράθυρο στον κόσμο. Φιλιά

Ανώνυμος είπε...

Γαβριήλ Χαρίτος ...σε ευχαριστω που διευκρινησες το ιδιοκτησιακο καθεστως στο Κλιλ και το εμαθα και εγω και οι αναγνωστες σου...μονο αυτο με τους Δρουζους να προσεξεις και τον ρολο που παιξανε και παιζουνε στο Λιβανο...οπως και τον ρολο που επαιξε ο Πατριαρχης Ειρηναιος στο γνωστο σκανδαλο.....καθως το κρατος του Ισραηλ εχει και παρελθον και παρον στα διαφορα εγκληματα που συντελουνται στην περιοχη νομιζω πως μονο το υφος μου μπορει να θεωρησει κανεις λαθος και οχι την ουσια της αποριας μου....αν εγκαταλειψει αυτο το κρατος την πολιτικη του απαρντχαιντ,επιστρεψει στα συνορα του 1967,και ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΤΟΥΣ ΕΠΟΙΚΙΣΜΟΥΣ νομιζω πως τοτε και το υφος το δικο μου και πολλων αλλων θα αλλαξει και αυτο.....δεν θελει κοπο,θελει τροπο....