Σελίδες

5.6.13

η Τουρκία σε στάση αναμονής

Ενώ οι αντικυβερνητικές διαδηλώσεις συνεχίζονται στις κυριότερες πόλεις της Τουρκίας, μέρα με τη μέρα δημιουργούνται εύλογοι προβληματισμοί με ποιόν τρόπο θα βρεθούν οι πολιτικές εκείνες λύσεις που θα επιτρέψουν έναν γόνιμο πολιτικό διάλογο ανάμεσα στις αντικρουόμενες τάσεις της τουρκικής κοινωνίας.

Οι πρόσφατες εμπρηστικές δηλώσεις του Πρωθυπουργού Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, σύμφωνα με τις οποίες η κυβέρνηση δηλώνει έτοιμη να "κατεβάσει στους δρόμους ένα εκατομμύριο κόσμο, όταν η αντιπολίτευση έχει κατεβάσει εκατό χιλιάδες", δεν προλέγουν τίποτε το αισιόδοξο σε ό,τι αφορά την μακρόχρονη διαμάχη ανάμεσα στις δύο βασικές αντικρουόμενες τάσεις της τουρκικής πολιτικής σκηνής : Αφ' ενός το πολιτικό Ισλάμ, όπως αυτό εκφράζεται από το κυβερνών κόμμα ΑΚΡ, και αφ' ετέρου η κεμαλική/κοσμική αντιπολίτευση, με την οποία συντάσσονται όχι μόνο οι ψηφοφόροι του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης CHP, αλλά και ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού που στις προηγούμενες εκλογές επέλεξε την οικονομική πεπατημένη του "τουρκικού οικονομικού θαύματος" υπό την ηγεσία των Ισλαμιστών, θεωρώντας πως οι θρησκευτικές κορώνες δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ακόμα ένα πολιτικό trend.



Είναι πράγματι πολύ δύσκολο να προβλέψει κανείς με βεβαιότητα το τουρκικό πολιτικό γίγνεσθαι στην παρούσα περίοδο. Ύστερα από τις 'ισλαμικού τύπου' νομοθετικές εξαγγελίες της κυβέρνησης του ΑΚΡ σχετικά με την απαγόρευση δημόσιας πώλησης και κατανάλωσης αλκοόλ μετά τη δύση του ηλίου, την επιβολή κανόνων δημόσιας συμπεριφοράς που ανάγονται στις σχέσεις των δύο φύλων αλλά και από τα εντυπωσιακά μέτρα καταστολής των εκδηλώσεων διαμαρτυρίας που εκτός από τις εξαιρετικά βίαιες πρακτικές των ειδικών δυνάμεων της τουρκικής αστυνομίας, φιμώθηκαν απροκάλυπτα όλα τα ΜΜΕ τη στιγμή που όλη η χώρα βρισκόταν κυριολεκτικά "στο πόδι" – το πρώτο ασφαλέστερο συμπέρασμα που μπορεί να εξαχθεί μέχρι αυτή τη στιγμή είναι το εξής : 

Η Τουρκία αποδεικνύει μέρα με τη μέρα ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορεί πλέον να θεωρείται ως το "πρότυπο μίας ισλαμικού τύπου κοινοβουλευτικής δημοκρατίας", όπως επίμονα υποστήριζαν έως και πρόσφατα δυτικοί πολιτικοί αναλυτές, υποδεικνύοντας την Τουρκία του ΑΚΡ ως  το μοντέλο εκείνο που θα έπρεπε να ακολουθηθεί στις αραβικές χώρες που ακόμα δεν έχουν διαπιστώσει το περιεχόμενο του πολυδιαφημισμένου όρου "Αραβική Άνοιξη". Η νεοϊσλαμική ηθική, όπως τουλάχιστον αυτή εκφράζεται από τη σημερινή τουρκική ηγεσία, δείχνει να μην "ανέχεται"  τις αρχές της ελευθερίας του λόγου, της έκφρασης, των δικαιωμάτων ιδιωτικής σφαίρας και αυτοκαθορισμού του πολίτη – χαρακτηριστικά απαραίτητα για τη λειτουργία ενός υγιούς κοινοβουλευτισμού, νεοϊσλαμικού ή μη.

Το δεύτερο ασφαλές συμπέρασμα που μπορεί να εξαχθεί είναι ότι η οικονομική ανάπτυξη δεν έχει πάντοτε ως αποτέλεσμα την κοινωνική ειρήνη. Είναι σαφές ότι η Τουρκία του 2013 δεν έχει καμία σχέση με εκείνη της δεκαετίας του '80 ή του '90. Το ισλαμιστικό ΑΚΡ παρέλαβε μία χώρα κατεστραμμένη, υπερχρεωμένη, με φθαρμένο πολιτικό και τραπεζικό σύστημα, ένα διαλυμένο κοινωνικό κράτος.  Χάρη στη σωστή διαχείριση των κονδυλίων του ΔΝΤ αλλά και με πραγματικά πολύ πειθαρχημένη οικονομική πολιτική, η Τουρκία κατάφερε να απαλλαγεί από τους δανειστές της, να ανορθώσει την οικονομία της, να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, να αναδιαρθρώσει επιτυχώς τον κρατικό της τομέα, να επιβάλλει την κοινωνική ασφάλιση και κατά το μέτρο του δυνατού να περιορίσει τη φοροδιαφυγή. Η πάλαι ποτε εξαθλιωμένη μεσαία της τάξη κατάφερε ξανά να αναπτυχθεί και ο μέσος τούρκος φορολογούμενος είναι πλέον σε θέση να αποταμιεύσει και να επενδύσει για το μέλλον του. Παράλληλα, η σημερινή Τουρκία μπόρεσε και απέφυγε κατά το μέτρο του δυνατού τα δεινά της παγκόσμιας οικονομικής δυσπραγίας, δίνοντας την εντύπωση ότι τελικά η διάψευση των ευρωπαϊκών της φιλοδοξιών έχει αποβεί προς το οικονομικό της συμφέρον. Από την άλλη όμως, η ισλαμιστική ρητορική δεν έπαψε ποτέ να αποτελεί τον ιδεολογικό πυρήνα της κυβερνώσας πλειοψηφίας – γεγονός το οποίο ναι μεν προβλημάτιζε την "κεμαλική" μερίδα της κοινωνίας, πλην όμως η οικονομική ευρωστία καθησύχασε την μεσαία τάξη που επιτέλους ανέκτησε την χαμένη της οικονομική ασφάλεια και αξιοπρέπεια.






Πέρα όμως από την οικονομική και πολιτική πραγματικότητα της σημερινής Τουρκίας, δεν θα ήταν σκόπιμο να αγνοηθεί η περιφερειακή πολιτική συγκυρία, η οποία καλεί την Άγκυρα να λάβει πολύ σοβαρές αποφάσεις.

Παρά την εκπεφρασμένη επιθυμία των ΗΠΑ να αναζωογονηθεί ο άξονας Τουρκίας- Ισραήλ προκειμένου να αντιμετωπισθεί από κοινού η έκρυθμη κατάσταση στη σπαρασσόμενη Συρία, η τουρκική ηγεσία δείχνει εξαιρετικά διστακτική για την τακτική που θα πρέπει να ακολουθήσει. Χαρακτηριστική υπήρξε η απραξία της τουρκική ηγεσίας μετά την πολύνεκρη βομβιστική επίθεση στην πόλη Reyhanli στην τουρκοσυριακή μεθόριο, τη στιγμή που θα περίμενε κανείς ότι η Άγκυρα θα εκμεταλλευόταν το γεγονός για να εμπλακεί ενεργά στην ενδοσυριακή διαμάχη, και μάλιστα με την υποστήριξη της Δύσης. Παράλληλα, η Άγκυρα φαίνεται πως είναι ικανοποιημένη με την ανακωχή του ΡΚΚ , ενόσω ο Κούρδος ηγέτης Αμπντουλάχ Οτσαλάν βρίσκεται ακόμα στις τουρκικές φυλακές – πλην όμως, μία ενδεχόμενη στρατιωτική της εμπλοκή στις βορειοανατολικές συριακές επαρχίες είναι βέβαιο πως θα αναζωπυρώσει το κουρδικό μέτωπο με απρόβλεπτες συνέπειες εντός και εκτός της τουρκικής επικράτειας.  Παρά την ενθάρρυνση των ΗΠΑ, η Τουρκία δείχνει μεγάλη διστακτικότητα στις σχέσεις της με το Ισραήλ, δείχνοντας απρόθυμη να επισπεύσει την πλήρη ομαλοποίηση των διπλωματικών της σχέσεων με το εβραϊκό κράτος, τη στιγμή μάλιστα που ενδυναμώνεται ολοένα και περισσότερο η συνεργασία Ισραήλ και Κυπριακής Δημοκρατίας στον τομέα της ενέργειας.

Ενόσω η Άγκυρα δείχνει αναποφάσιστη  για τη στάση που θα κρατήσει τόσο ως προς το ακανθώδες συριακό πρόβλημα όσο και ως προς τις διαβεβαιώσεις που αναμένει προκειμένου να εξασφαλισθεί το "τουρκικό μερίδιο" της ενεργειακής πίτας στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο, η όξυνση της διαμάχης μεταξύ Ισλαμιστών και Κεμαλιστών στο εσωτερικό της εκτιμάται ότι θα παρατείνει ακόμα περισσότερο τον χρόνο λήψεως αποφάσεων.



Ακόμα και στην περίπτωση κατά την οποία τα κατασταλτικά μέτρα αποδώσουν άμεσα, ακόμα  και αν επικρατήσει απόλυτη ηρεμία στη χώρα μετά από αυτήν την πρωτόγνωρη μαζική αναταραχή, ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν θα έχει ήδη χρεωθεί μία Πύρρειο Νίκη, η οποία ουσιαστικά θα τον αποτρέψει να προβεί σε ριψοκίνδυνες πρωτοβουλίες στην περιφερειακή γεωστρατηγική πραγματικότητα. 


Στη σημερινή Τουρκία, παρά το ότι δεν διαφαίνεται κανένας ηγέτης και καμία οργανωμένη πολιτική ή στρατιωτική ηγεσία ικανή να ανατρέψει ή να αντικαταστήσει  το κατεστημένο του ισλαμιστικού ΑΚΡ, εν τέλει αποδεικνύεται ότι ο μεγαλύτερος εχθρός της ηγεσίας της χώρας δεν είναι κανένας άλλος παρά μόνο ο ίδιος της ο εαυτός.





9 σχόλια:

Δημήτρης Ζιάγκας είπε...

Ωραίο άρθρο. Θα προσέθετα πως μία κίνηση κλειδί του Ερντογάν ήταν πως έκανε τον τουρκικό λαό να μή ντρέπεται να είναι μουσουλμάνος. Άν και διαφορετικές καταστάσεις, θα έλεγε κανείς πως θύμισε κάπως τη Ρωσία μετά την πτώση του κομμουνισμού(όπου και οι θρησκείες ήσαν υπο περιορισμό), όπου υπήρχε κοσμοσυρροή στις εκκλησίες, με τα αντίστοιχα αποτελέσματα στη διαμόρφωση της εθνικής ταυτότητας της σημερινής Ρωσίας. Το ΑΚΡ έδωσε μία 'λύση' στο πρόβλημα ταυτότητας της Τουρκίας, και όποιος έχει λύσει αυτό το πρόβλημα έχει άλλη άνεση να προχωρήσει σε οτιδήποτε. Γι αυτό και έχω την άποψη πως το πιό θρησκευτικό Ισλάμ επανήλθε για να μείνει στην Τουρκία, και πως το ΑΚΡ έχει αφήσει σπόρους για πολλά χρόνια ακόμα.

Μουσταφά Τζαϊμάζ είπε...

Νομιζω Δημητρη οτι αγνοεις την Τουρκικη πραγματικοτητα και θεωρω οτι η συγκριση με τη Ρωσσια ειναι παντελως ατυχης. Ο τουρκικος λαος δεν ντρεποταν ποτε για την πιστη του στο Ισλαμ αντιθετως ηταν περηφανος γιατι ηταν μετριοπαθης και ειχε καταφερει το πολιτευμα να ειναι κοινοβουλευτικο και οχι θεοκρατικο (αυτη αλλωστε ειναι η σφραγιδα του Ατατουρκ στην τουρκικη ιστορια). Η Ρωσσοι εσπρωξαν το λαο ξανα στην αγγαλια της εκκλησιας διοτι ειναι ο αλλος πολος εξουσιας που μαζι με την πολιτικη χειραγωγουν το λαο διαχρονικα. Δες την Αμερικανικη πολιτικη εξουσια την οποια συνδραμει η προτεσταντικη εξουσια και δες και την Ελλαδα που συνηθως η εκκλησια στηριζει το κρατος και η καθε κυβερνηση κυβερνα με τις ευλογιες της.
Οσο για το δικο σου αρθρο Γαβριηλ δεν καταλαβαινω τον ορο "ισλαμικου τυπου κοινοβουλευτικη δημοκρατια" (οπως δεν θα καταλαβαινα και τον ορο χριστιανικου τυπου κοινοβουλευτικη δημοκρατια) εκτος αν εννοεις κοινοβουλευτισμο σε μουσουλμανικο πληθυσμο. Μα αυτο δεν ειναι η τουρκια εδω και 90 χρονια? κοινοβουλευτικη δημοκρατια με μουσουλμανικο πληθυσμο? Και που απετυχε?

γαβριηλ είπε...

απετυχε ως προτυπο προς μιμηση για τις αραβικες χωρες, καθοτι ως τετοιο προβαλλοταν.
που απετυχε ; το βλεπουμε απο τα γεγονοτα αλλα και απο την νομοθεσια και τη λειτουργια της δικαιοσυνης. το "οστις μη μεθ'ημων, καθ'ημων" δεν νομιζω πως προαγει μια σωστη κοινοβουλευτικη δημοκρατια. και το να νομοθετεις για το αν θα πιεις αλκοολ δημοσια η οχι , ουτε αυτο ειναι κατι που θα μπορουσε να σταθει σε μια εστω πολυ προβληματικη δυτικη κοινοβουλευτικη δημοκρατια (που δεν ειναι απαραιτητο να ειναι τελεια! προς θεου)
και για την προ ερντογαν εποχη : ουτε τοτε μπορω να πω πως ειχαμε κοινοβουλευτισμο οπως νοειται στη δυση. με τις υπερεξουσιες του στρατου κλπ. αν ολα πηγαιναν καλα , δεν θα υπηρχε κανενα θεμα,σημερα. αρα, καπου κατι δεν λειτουργησε σωστα.

Γιάννα Ζαφειροπούλου είπε...

νομίζω ότι η όποια αποτυχία ή επιτυχία ενός καθεστώτος, πλέον, ρεαλιστικά πρέπει να παραδεχτούμε οτι οφείλεται και σε εξωγενείς παράγοντες.... Κοινώς, ο ηγέτης, δεν κυβερνά ελέω λαού κ μόνο-αλλά κυρίως, ελέω συμφερόντων..... Νομίζω ότι, ετούτη ήταν μια προσπάθεια (και είναι) ανατροπής του Ταγιπ, όχι φυσικά απο το λαό (αλλά επικουρούμενη απο αυτόν, άθελα του ή ηθελημένα)- ή τουλάχιστον, ένα μήνυμα προς αυτόν, απο τα αφεντικά.....

Μουσταφά Τζαϊμάζ είπε...

Το "οστις μη μεθ'ημων, καθ'ημων" , αν δεν με απατα η μνημη μου το ακουσα τελευταια φορα απο τον George Bush junior πριν την εισβολη στο Αφγανισταν. Προφανως το να προσπαθεις να μεταφερεις νομους απο το κορανι και να τους κανεις νομους μιας κοινοβουλευτικης Δημοκρατιας εγγυαται την αποτυχια . Το ιδιο θα συνεβαινε αν εκανες το "οφθαλμος αντι οφθαλμου" νομο του κρατους στο Ισραηλ η αν προσπαθουσες να ποινικοποιησεις ξανα τη μοιχεια (δλδ τις εξωσυζηγικες και προγαμιαιεςσχεσεις ) στην Ελλαδα. Για αυτο επαναλαμβανω οτι το μοντελο ισλαμικου τυπου δημοκρατιας θα ηταν αυτο του Ατατουρκ (με λιγοτερη σαφως επιρροη του στρατου στα πολιτικα δρωμενα) με την θρησκευτικη και την κοσμικη εξουσια να σχολειται με το δικο της πεδιο. Αυτο βεβαια σημαινει να κρατησεις απο το κορανι μονο το μεταφυσικο και το λατρευτικο κομματι αλλα να καταργησεις το νομικο του κομματι. Ο Ερντογαν πετυχε μεχρις του σημειου που καταφερε να περιορισει τους στρατιωτικους και εκει επρεπε να σταματησει. Μεχρι αυτο το σημειο το μοντελο θα μπορουσε να γινει προτυπο για ολα τα μουσουλμανικα κρατη . Αν δεν σου κανει κοπο δες το σχολιο μου στο προφιλ μου της 1ης ιουνιου στην αναρτηση σχετικα με το σχολιο του γερμανικου καναλιου ZDF.

γαβριηλ είπε...

Μουσταφα, συμφωνουμε. το θεμα ειναι οτι ο Ερντογαν δεν κρατησε τις λεπτες ισορροπιες. δεν θελησε; δεν τον συμβουλεψαν καλα; πιεζεται; αυτο δεν το ξερπυμε. παντως, η παρουσα κατασταση οπως διαμορφωθηκε δεν μπορει να θεωρηθει ουτε εξαγωγιμο μοντελο ουτε "γιορτη της δημοκρατιας". το μοντελο του Ατατουρκ με τον πληρη διαχωρισμο θρησκειας κ κρατους θα ειχε επιτυχια, εαν το Ισλαμ ηταν διαφορετικο. το Ισλαμ απαιτει πολλα πραγματα απο την καθημερινοτητα των πολιτων/πιστων σε αντιθεση πχ με τον Χριστιανισμο. αλλα αυτο ειναι αλλο θεμα και θα ξεφυγουμε

Γιαννα , ναι. μιλωντας για το εσωτερικο της Τουρκιας δεν μπορουμε να ξεχασουμε τις περιφερειακες της επιλογες και τα συμφεροντα εξωθεν

Μουσταφά Τζαϊμάζ είπε...

Επιγραμματικα: 1) Το μοντελο ηταν εξαγωγιμο μεχρι του σημειου που ο Ερντογαν θελησε να περασει νομους που εδειχναν ισλαμοποιηση της κοινωνιας. 2)Θεοκρατικο καθεστως και κοινοβουλευτισμος δεν παντρευονται ως αντιδιαμετρικα αντιθετα. (ο Ερντογαν καποτε σε μια πλατεια σε πολιτικο λογο του ειπε " για εμας η δημοκρατια ειναι το μεσο , οχι ο σκοπος" και αυτο δεν το ξεχασαν οι κοσμικοι). 3) Η εντυπωση που εχω απο συνομιλητες μου στην Τουρκια ειναι οτι οι διαδηλωτες αποτελουνται απο ενα ετεροκλητο πληθος, απο θρησκευομενους, αριστερους, ακροδεξιους και οτι αλλο θες . Αυτο που τους ενωνει ολους ειναι οτι θεωρουν οτι ο Ερντογαν δειχνει φασιστικες τασεις και δεν θελουν να εφαρμοστει η "σαρια" στην Τουρκια. Ως εκ τουτου δεν θεωρω οτι μπορει να ειναι υποκινουμενοι απο συγκεκριμενο κεντρο. Ετσι τουλαχιστον δειχνει ως τωρα. Γιαννα ο Ερντογαν αναρριχηθηκε στην εξουσια σε μια χρονικη στιγμη που ο λαος δεν ειχε εμπιστοσυνη και ειχε αγανακτισει με ολα τα υπαρχοντα κομματα. Ψηφησε το κομμα του και τα επαιξε ολα για ολα με τη λογικη του "ποσο χειροτερα μπορουν να γινουν τα πραγματα". Καπως ετσι νιωθουμε στην Ελλαδα με τα δικα μας κομματα μονο που ακομα δεν εχουμε κανει την υπερβαση στη καλπη.

γαβριηλ είπε...

τα ίδια λέμε

Κατερίνα Διακοκολιού είπε...

Γαβριήλ, μου κάνεις μάθημα και .....δεν το ξέρεις......σ' ευχαριστώ πολύ. Μου άρεσε το κείμενό σου και κατανόησα αρκετά πράγματα με την ανάλυση που διάβασα. Και πάλι σ' ευχαριστώ......