Σελίδες

6.3.13

το ελιξήριο της Ενσωμάτωσης

Πριν από 65 χρόνια η Ελλάδα μεγάλωσε.
Απέκτησε τον 51ο Νομό της. Τα Δωδεκάνησα.
Ένα συγκρότημα νησιών και ένας συμπαγής ελληνικός πληθυσμός που ποτέ δεν ξέχασε το εθνικό του μετερίζι, τη γλώσσα του, την καταγωγή του, τα ήθη και τα έθιμά του.

Τα τελευταία χρόνια, και ενώ η οικονομική και κοινωνική κρίση μαστίζει όλη την Επικράτεια, τα Δωδεκάνησα συνεχίζουν να αποτελούν μία από τις επαρχίες της χώρας που έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν στην Ελλάδα οικονομική στήριξη, που τώρα τη χρειάζεται περισσότερο από κάθε άλλη φορά.

Είναι αλήθεια πως ο τουρισμός σε συνδυασμό με την απαράμιλλη φυσική ομορφιά των νησιών μας κατέστησαν τα Δωδεκάνησα ένα από τα πιο "δυνατά χαρτιά" της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας.
Και αυτά τα δυνατά μας χαρτιά δεν κάηκαν.
Υπάρχουν ακόμα.
Ίσως υπάρχουν κι ακόμα περισσότερα, που σήμερα δεν είμαστε σε θέση να συνειδητοποιήσουμε.

Είναι όμως όλα "ύλη";

Τελικά, η "ύλη" είναι αυτή που κρατάει ακμαία μια χώρα, μια κοινωνία ή μια δωδεκάδα νησιά;

Η ταινία "Με Λένε Αμαράντειο" και οι παράλληλες διηγήσεις που παρατἰθενται καθ' όλη τη διάρκειά της αποδεικνύουν ακριβώς το αντίθετο. 



Η νοσταλγία που γλυκαίνει κάθε τι πικρό, αποκαλύπτει εκείνο το παλιό, ξεχασμένο αντίδοτο που οι Δωδεκανήσιοι ανακαλούσαν στη μνήμη τους σε καιρούς δύσκολους : 
Την εμμονή τους στην παιδεία και στη διατήρηση της ταυτότητάς τους.
Την εμμονή τους να μην ξεχάσουν ποτέ από πού είναι, πού βρίσκονται και πού πάνε. 
Μια εμμονή αθόρυβη, αλλά πέρα ως πέρα υπαρκτή. 

Κι ας τους απαγορεύθηκε να μιλούν την Ελληνική γλώσσα δημόσια από τον "πολιτισμένο" Ιταλό κατακτητή. Κι ας τους επιβλήθηκε να ζουν ως πολίτες Β' Κατηγορίας από όποιον ξένο βρέθηκε να καθορίζει την καθημερινότητά τους μέσα στον ίδιο τους τον τόπο. Κι ας προσπαθούσε να τους πείσει η κάθε μορφής "ύλη" πόσο αδύναμοι, ανήμποροι, ανίκανοι ήταν να ορίσουν οι ίδιοι τη δική τους εθνική μοίρα.

Πράγματι, η έλλειψη "ύλης" δημιουργεί ερωτηματικά και ποικίλους προβληματισμούς.
Η έλλειψη "ύλης" δημιουργεί απελπισμένες αμφισβητήσεις, κοινωνικές εντάσεις και οργή.
Κυρίως όμως, δημιουργεί φόβο.

Ποιο να είναι άραγε αυτό το αντίδοτο
που καλούμαστε να ανακαλύψουμε ξανά από την αρχή;
Ποιο ελιξήριο ψάχνουμε να βρούμε; 





Η απάντηση απλή, όσο και πολύπλοκη :

Το αντίδοτο στην έλλειψη της "ύλης" είναι η -τόσο υποτιμημένη τελευταία- "άυλη" αφθονία.
Είναι η παιδεία και οι αναμνήσεις μας.
Είναι ο,τιδήποτε δεν πουλιέται και δεν αγοράζεται.
Είναι ο,τιδήποτε δεν μπορεί να ..καταστραφεί
-μιας και ο "άυλος πλούτος" μας -που δεν είναι άλλος από τη συλλογική μας μνήμη -
δεν κτίσθηκε, δεν κατασκευάσθηκε, δεν αγοράσθηκε, δεν δανείσθηκε ποτέ και από κανέναν-.

Ο άυλος πλούτος ήταν αυτός που μεταδόθηκε δωρεάν, χωρίς αντίτιμο και χωρίς επιτόκια.
Απλά χαρίστηκε ατόφιος από DNA σε DNA, από γενιά σε γενιά.
Μας κράτησε ενωμένους στα δύσκολα, και τελικά έδιωξε κατακτητές
-όσο κι ας μας φόβιζαν, όσο κι αν μας εντυπωσίαζαν.

Ο άυλος πλούτος μας υπήρχε πριν από μας και θα υπάρχει όταν εμείς πια δεν θα υπάρχουμε. 
Κι αυτός ο άυλος πλούτος, η συλλογική μας μνήμη,
είναι το αντίδοτο που και πάλι θα ..μας επιζήσει.

Απλά, σοφά και νομοτελειακά.

Ας ανακαλύψουμε λοιπόν, και πάλι τα αυτονόητα.
Ας ξεθάψουμε από τα σεντούκια των παππούδων και των γιαγιάδων μας το ελιξήριο της φύτρας μας.
Μπορεί να είναι κρυμμένο, καταχωνιασμένο, αραχνιασμένο,
στοιβαγμένο ανάμεσα σε τόσα άλλα άχρηστα.
Αλλά, είναι ακόμα εκεί.
Και μας περιμένει.

Γι'αυτό ακριβώς το ελιξήριο μιλάει η ταινία "Με Λένε Αμαράντειο".
Και νομίζω πως ειδικά φέτος -που η "ύλη" φαίνεται πως μας προδίδει όλους μέρα με τη μέρα- το περιεχόμενο αυτής της ταινίας ταιριάζει απόλυτα με την φετινή 65η Επέτειο της Ενσωμάτωσης της Δωδεκανήσου με την Ελλάδα.

Χρόνια μας πολλά  




"Με Λένε Αμαράντειο"


Τον Ιούνιο του 2012 η Αμαράντειος Σχολή , το παλαιότερο ελληνικό δημοτικό σχολείο της πόλης της Ρόδου, συμπλήρωσε εκατό χρόνια ζωής. Ένα σχολείο που δημιουργήθηκε εξ ολοκλήρου από τους Αιγυπτιώτες ευεργέτες της Δωδεκανήσου, Γεώργιο Αμάραντο και την αδελφή του Δέσποινα Αμάραντου, με σκοπό να διατηρηθεί η ελληνική παιδεία και γλώσσα στη Ρόδο, που τότε βρισκόταν υπό Οθωμανική κατοχή. 

Το σχολείο έζησε όλες τις περιόδους της νεώτερης Ιστορίας της Δωδεκανήσου. 
Από τις τελευταίες μέρες της μακροχρόνιας Οθωμανικής Κατοχής, ολόκληρη την Ιταλική κατοχή (1912-1947), κατά τη διάρκεια της οποίας απαγορεύθηκε η δημόσια χρήση και διδαχή της ελληνικής γλώσσας -γεγονός ελάχιστα γνωστό στο ευρύ ελληνικό κοινό- μέχρι την Ενσωμάτωση με την Ελλάδα το 1948 και έως το σήμερα. 

Παράλληλα, η Αμαρἀντειος Σχολή έζησε όλες τις τάσεις και τις αλλαγές που γνώρισε η ελληνική κρατική εκπαίδευση μεταπολεμικά και μεταπολιτευτικά, τόσο ως προς τις ποικίλες μεθόδους διδασκαλίας όσο και ως προς τις μεταβολές που γνώρισε η ελληνική γλώσσα κατά τη διάρκεια των δεκαετιών.


η είσοδος της Αμαραντείου Σχολής 
(φωτογραφία : Τάνια Φραράκη - Μπαλαμπανίδη)

Την ιστορία της Αμαραντείου Σχολής διηγούνται μέσα από τις αναμνήσεις τους τρεις γενιές μαθητών και δασκάλων, ταξιδεύοντάς μας σε ξεχασμένες εποχές. 

Τα πρώτα βήματα της ελληνικής παιδείας στην Δωδεκάνησο, η Ιταλοκρατία και ο ρόλος της Εκκλησίας στον χώρο της εκπαίδευσης, η Ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου με το σύγχρονο ελληνικό κράτος το 1948, η μετάβαση από την καθαρεύουσα στη δημοτική γλώσσα, η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση της δεκαετίας του '80 είναι μερικά από τα σημεία που μας διηγούνται οι Ροδίτες μαθητές και εκπαιδευτικοί. 

Μια ταινία καθαρά Ροδιακή, γυρισμένη με μηδενικό προϋπολογισμό.
Μία ταινία για τη συλλογική μνήμη των κατοίκων του νεώτερου νομού της χώρας μας.
Μια ταινία που μιλάει για απλά πράγματα, που δεν πρέπει να ξεχαστούν.



Σκηνοθεσία - Παραγωγή : Γαβριήλ Χαρίτος - Νίκος Τζεδάκης
Σενάριο - Συνεντεύξεις : Γαβριήλ Χαρίτος
Μαγνητοσκόπηση : Νίκος Τζεδάκης - Γιώργος Τζεδάκης
Φωτογραφικό υλικό - Επεξεργασία αρχειακού υλικού : Τάνια Φραράκη - Μπαλαμπανίδη
Μοντάζ : Νίκος Τζεδάκης
Μετάφραση στα αγγλικά - Υποτιτλισμός : Στέφανος Ψαρομήλιγκας.
Διάρκεια : 47'  
Ρόδος, 2012









19 σχόλια:

Μαλάμη ΄Αννα. είπε...

Συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές για την εξαιρετική δουλειά.Μακάρι να συνεχίσετε και με τα άλλα σχολεία της Ρόδου που άφησαν όνομα και διαμόρφωσαν με τους δ ασκάλους εκείνης της εποχής, κάποια φωτισμένα μυαλά της σημερινής κοινωνίας μας.

Μαρία Τυραδέλη είπε...

Πολύ τρυφερό και νοσταλγικό, ωραία δουλειά! Μπράβο παιδιά

Αντώνης Γούσιος είπε...

Φίλε μου, η ταινία είναι καταπληκτική. Πολλά συγχαρητήρια

Ανώνυμος είπε...

Πολύ ωραίο και ανθρώπινο και συγκινητικό και ιστορικής αξίας, Γαβριήλ. Το είδα απνευστί! Μπράβο σας, ξέρω ότι χρειάζεται πολλή και σκληρή δουλειά για να γίνει κάτι τέτοιο!
Νίτσα Σακελλάκη

Γιάννης Ελενίτσας είπε...

Εξαιρετική δουλειά, αρχείο που έλειπε απο την ένδοξη ιστορία του σχολείου και του νησιού μας.
Τι μνήμες...τι ανέμελα χρόνια, πόσα πρόσωπα..
Θυμάμαι και εγώ και ας μην έχουν περάσει τόσα πολλά χρόνια.
Θυμάμαι όλες τις αίθουσες, την πρώτη μου φιλία την οποία ακόμη έχω...
Θυμάμαι όλους μου τους συμμαθητες αλλά και τους καθηγητές.
Την κυρία Ειρήνη,την κυρία Ιουλία , τον κύριο Σαββάκη τον Μανουσάκη..Θυμάμαι τις ποδιές (μέχρι την τετάρτη, μετά καταργήθηκαν). Θυμάμαι την κυρία Καλλιρρόη και το κουδούνι που όλοι θέλαμε να το πιάσουμε και να το χτυπήσουμε...Τον κύριο Ζαχαρίου που μας τραβούσε την φαβορίτα.Τον κύριο Θεουλάκη που μας έπαιζε σαντούρι και μας μύησε στη μουσική..
Την όμορφή μας αυλή, το κυλικείο και την κυρία Φρόσω, τον κυρ Γιάννη, τον Πρόδρομο και τον Κλεάνθη...
Όλα τα θυμάμαι και τα θυμήθηκα ακόμη πιο καλά...
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ , απο τα βάθη της καρδιάς μου !

Χριστίνα Μανωλάκη είπε...

Γαβριήλ πολλά συγχαρητηρια σε σένα και στον Νίκο!!!Πολύ ωραίο βίντεο και συγκινητικό!Θυμηθηκα τα παιδικά μου χρόνια.....τα χρόνια της αθωότητας....τις παιδικές αληθινές φιλίες....τις εκδρομές.....τους δασκάλους.....και άλλα πολλά που θα μπορούσαν να ειπωθούν, αλλά τι να πρωτοχωρέσει κανείς σε ένα μόνο βίντεο....
Να είστε καλά παιδιά!!!

Νέμεσις είπε...

Εξαιρετικό βίντεο Γαβριήλ συγχαρητήρια σε όλους σας, όχι μόνο για την σκηνοθετική δομή του, αλλά για τις γνώσεις που προσωπικά πήρα. Το πιο ενδιαφέρον είναι πως "έδεσες" την σημερινή ημέρα με το τεράστιο έλλειμμα μας στην "Παιδεία" και στην "εκπαίδευση",μέσα από την ιστορία ενός σχολείου. Δεν ξέρω μ' εκείνα και μ' ετούτα που ζούμε τώρα αν η "νοσταλγία γλυκαίνει". Νομίζω πως πικραίνει, μελαγχολεί για μια αξία ανεκτίμητη όπως η ελευθερία που δεν φανήκαμε άξιοι να την υπερασπιστούμε σε εποχή ειρήνης...Γιατί όχι δεν είναι ελευθερία,να στερούνται ΣΗΜΕΡΑ τα αναγκαία, ακόμη και τον καφέ τους οι παππούδες και οι γιαγιάδες που εκεινη τη μέρα, κάπου εκεί γύρω ήταν και κοίταζαν κι αυτά την σημαία ν' ανεβαίνει και σήμαινε καλύτερες μέρες. Η ιστορία φαίνεται δεν δίδαξε πολλούς. Γι αυτό και η ανάρτησή σου έχει αξία.Γιατί κάποτε η ιστορία πρέπει ν' αρχίσει να μας διδάσκει!

Λευτέρης Θεοδοσιάδης είπε...

Ευχαριστώ για το μάθημα ιστορίας, με συγκίνησε.

Σταύρος Παπαδόπουλος είπε...

Αγαπητέ Γαβριήλ, σε καλημερίζω από τη συννεφιασμένη σήμερα Ρόδο. Προσπαθώ από την Τετάρτη να επικοινωνήσω μαζί σου στο σταθερό και στο κινητό σου τηλέφωνο αλλά δεν κατέστη δυνατό. Ειλικρινά σου μεταφέρω τα θερμά μου συγχαρητήρια για την εξαιρετική δουλειά σχετικά με την Αμαράντειο. Πραγματικά το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικά καλό και αξίζουν συγχαρητήρια τόσο σε εσένα όσο και στην ομάδα των συνεργατών σου. Ανεβάσατε τον πήχυ πολύ ψηλά και το αποτέλεσμα κάθε άλλο παρά ερασιτεχνικό είναι. Αντίθετα παραπέμπει σε επαγγελματικές δουλειές πολύ καλαίσθητες και προσεγμένες. Θα πρέπει όμως να σου μεταφέρω τα συγχαρητήρια μου για το κείμενο που ανάρτησες και αναφερόταν στην 7η Μαρτίου και την ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου. Πρόκειται για ένα λυρικό κείμενο που το προσυπογράφω. Έμαθα από τη κοινή φίλη μας, Καίτη Παρασκευά, ότι ίσως βρίσκεσαι στο εξωτερικό και για αυτό δεν μπορώ να επικοινωνήσω μαζί σου. Όπως και να ΄ναι σου ευχομαι να είσαι γερός τόσο εσύ όσο και οι συνεργάτες σου και να συνεχίσετε να κάνετε με τόση αγάπη και μεράκι το κέφι σας, τη δημιουργική σας τρέλα και να ξέρεις ότι οι καρποί αυτών των τόσων όμορφων προσπαθειών γίνονται αποδέκτες από ολλούς περισσότερους συμπολίτες μας από ότι φαντάζεστε.
Πάντα με αισθήματα εκτίμησης

Μαρτίνος Κανελάκης είπε...

Πολύ συγκινητικό, πολλές αναμνήσεις, αλήθεια πόσο μεγαλύτερη επένδυση μπορεί να κάνει κάποιος από το να βοηθήσει τα παιδιά να φτάσουν στην κορυφή και αυτά με την σειρά τους να δώσουν τα χέρια για να τραβήξουν άλλα παιδιά πάνω !

Μίκα Παρασκευά είπε...

Συγχαρητήρια, Γαβριήλ. Συνοδεύσαμε το μεσημεριανό μας με αυτή την αμαράντειο γεύση από τα πάτρια. Καλό απόγευμα από ΜΑΡΟΚΟ!!

Μάριος Βερβέρης είπε...

Συγχαρητηρια εκπληκτικη δουλεια!!!!

Σάββας Σαββαΐδης είπε...

Εξαιρετικό! Μπράβο Γαβριήλ και Νίκο!

Μίνα Πιννή είπε...

Μπράβο! Εξαιρετική δουλειά με ιδιαίτερο μεράκι!

Νίκη Βαρδικάκη είπε...

Εκλεισα την σημερινή μέρα με αυτο το υπέροχο βίντεο! Συγχαρητήρια!

Αμέρισα Βογιατζή είπε...

Θερμά συγχαρητήρια!

ΑΞΙΟΣ!!!!

Βάσια Παπαγεωργίου είπε...

Μπράβο Γαβριήλ!!!!!Πολύ ωραία ταινία και επαγγελματική αρκετά θα έλεγα.
Μπράβο σε όλους σας για την πρωτοβουλία

Λίτσα Παπαθανάση είπε...

Γαβριήλ η ταινία είναι θαυμάσια πολλά συγχαρητήρια και σε άλλες πολλές. Το αξίζει η "ΑΜΑΡΑΝΤΕΙΟΣ"

Αρίστος Τριανταφύλλου είπε...

Πολύ καλή δουλειά!
Μπράβο σε όλους σας!